Články

---

Novela zákona o DPH 2010

8. prosinec 2009

Místo zdanitelného plnění u služeb a další změny v uplatňování DPH od 1.1.2010

Na své 14. schůzi (od 10.12.2009) se Senát Parlamentu České republiky bude zabývat novelou zákona o dani z přidané hodnoty, senátní tisk č. 195. Jedná se o technickou novelu, která zejména implementuje nové směrnice EU pokud jde o místo poskytnutí služby a o prováděcí pravidla pro vracení daně z přidané hodnoty osobám povinným k dani.

Základním pravidlem pro stanovení místa zdanitelného plnění při poskytování služby již nebude určení dle místa, kde má sídlo, místo podnikání nebo provozovnu poskytovatel služby. V případě, že služba bude poskytována osobě povinné k dani, bude základním pravidlem určení místa zdanitelného plnění dle sídla, místa podnikání nebo provozovny příjemce služby. Ze základního pravidla jsou stejně jako dle současného znění zákona definovány četné výjimky, např. pro služby vztahující se k nemovitostem, pro služby v oblasti kultury, sportu, vzdělávání, pro poskytování nájmu dopravních prostředků apod.

Systém reverse charge, kdy daň uplatňuje příjemce služeb, tak bude uplatňován u širšího okruhu služeb poskytovaných mezi osobami z různých členských států EU a uplatňování daně se tak může zjednodušit. Např. u prací na movité věci pro osobu povinnou k dani již nebude podmínkou uplatnění reverse charge to, že movitá věc byla odeslána nebo přepravena z území členského státu, kde byla služba uskutečněna. Na druhou stranu např. u nájmů dopravních prostředků se bude muset rozlišovat mezi nájmem krátkodobým, u nějž bude místo plnění tam, kde došlo k fyzickému předání zákazníkovi a mezi nájmem dlouhodobým, u kterého bude místo plnění dle základního pravidla, tzn. je-li zákazníkem osoba povinná k dani tak u této osoby.

Všichni, kdo poskytují služby osobám z jiných členských států EU nebo ze zahraničí, nebo naopak, kterým tyto osoby poskytují služby, by si proto měli ověřit, zda po 1.1.2010 nemusí u těchto služeb změnit uplatňování daně. Navíc poskytovatelé přeshraničních služeb, které podléhají systému reverse charge, budou muset tyto služby vykazovat v souhrnném hlášení, které se bude nově podávat pouze elektronicky.

Z řady dalších změn, které novela zavádí si dovoluji upozornit na:

  • Novou úpravu definice dopravního prostředku.
  • Zavedení pravidla stanovení základu daně ve výši obvyklé ceny v případech, kdy příjemce plnění nemá plný nárok na odpočet daně nebo naopak v případech, kdy poskytovatel plnění je povinen krátit svůj nárok na odpočet.
  • Zařazení příjmů z převodů obchodních podílů na společnostech a členství v družstvech mezi plnění osvobozená od uplatňování DPH.
  • Nová pravidla a postupy pro vracení daně osobám povinným k dani zaplacené v jiném členském státě. Plátci daně z ČR budou žádat o vrácení daně prostřednictvím elektronického portálu spravovaného Ministerstvem financí.
Daniel Kunc
---

Novinky v zákoně o správě daní od 1.1.2010

2. prosinec 2009

Změny ve prospěch poplatníků, zástavní právo naopak přitvrdí

Novela č. 304/2009 Sb. zatím stále ještě účinného zákona o správě daní a poplatků zavádí od 1.1.2010 některé novinky, které jsou ve prospěch daňových poplatníků. Jedná se zejména o tyto pozitivní změny:

  • Rozhodnutí správce daně obecně budou muset být odůvodněná. V odůvodnění rozhodnutí, které bylo stanoveno na základě dokazování musí být uvedeno, které skutečnosti má správce daně za prokázané, o které důkazy opřel svá skutková zjištění, jakými úvahami se při hodnocení důkazů řídil a jak věc posoudil po právní stránce.
  • Odvolání proti doměření daně po provedené daňové kontrole, bude mít odkladný účinek, tzn. doměřená daň bude případně splatná až nabytím právní moci rozhodnutí o odvolání.
  • Potvrzena je dříve judikovaná lhůta pro vyměření daně v délce tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost (potvrzení tzv. teorie 3 + 0).
  • Potvrzení o daňové bezdlužnosti nově obdrží i daňový subjekt, který sice má daňový nedoplatek, ale má zároveň povolení posečkání daně nebo povolení zaplacení daně ve splátkách a plní podmínky stanovené těmito povoleními.

Naopak vůči daňovým dlužníkům bude uplatňováno tvrdší daňové zástavní právo. Daňové zástavní právo nebude vznikat až nabytím právní moci rozhodnutí správce daně o zřízení zástavního práva, ale již doručením tohoto rozhodnutí daňovému dlužníku. Zástavní právo k nemovitostem evidovaným v katastru nemovitostí a k dalším věcem, o nichž jsou vedeny veřejné registry, bude vznikat doručením rozhodnutí katastrálnímu úřadu nebo tomu, kdo vede veřejný registr.

Uplatňování zástavního práva by touto změnou mělo být pro daňovou správu efektivnější. Daňoví dlužníci, kterým hrozí zastavení jejich majetku, budou mít relativně méně času na případný převod svého majetku na jiné osoby.

Daniel Kunc
---

Převodní ceny

2. prosinec 2009

Ztráta a převodní ceny

V důsledku poklesu zakázek bude v letošním roce zřejmě více společností než v jiných letech hospodařit se ztrátou. V případě, že společnost obchoduje se spojenými osobami (sdruženými podniky), je naléhavější než jindy otázka nastavení převodních cen. Může být dceřinná společnost prodávající vlastní produkci své mateřské společnosti ztrátová? Je utrpěná ztráta způsobena pouze poklesem zakázek nebo i špatně nastavenými převodními cenami? Měla by být utrpěná ztráta kompenzována?

Tyto a další otázky souvisí zejména s rozdělením funkcí a rizik jednotlivých sdružených podniků ve skupině. Platí, že čím vyšší podnikatelské riziko daný podnik podstupuje, tím vyššího zisku by měl za příznivých okolností dosahovat. Za nepříznivých okolností ovšem může nositel rizika utrpět ztrátu. Naproti tomu podnik, jehož činnost je řízena požadavky jiného sdruženého podniku, typicky např. tzv. smluvní výrobce (angl. contract manufacturer), který vyrábí podle instrukcí svého dominantního odběratele, sdruženého podniku, zřejmě nese minimální podnikatelské riziko a měl by dosahovat relativně nižší, ale za to stabilní ziskovosti. Řídí-li se podnik instrukcemi jiného subjektu a utrpí-li ztrátu, může být na místě posoudit oprávněnost určité kompezace.

Hospodaří-li obě spřízněné strany se ztrátami, vzniká samozřejmě otázka alokace ztráty. Komu alokovat více ztráty, komu méně. Praktických aspektů, které by při posuzování měly být zváženy, je samozřejmě více. Je možné přenést část ztrát na smluvního výrobce? Je nutné měnit smluvní podmínky? Jak bude možné ztráty daňově uplatnit? Neohrozí vykázaná ztráta čerpání investiční pobídky ve formě slevy na dani?

Klíčovou otázkou pro posouzení problému, jak naložit se ztrátami vzniklými z obchodování mezi spojenými osobami, je dokumentace převodních cen. Dokumentace, která umožní prokázat tvrzení daňového subjektu a obhájit zvolený postup. Významnou roli může rovněž sehrát závazné posouzení správce daně, zda sjednané převodní ceny odpovídají principu tržního odstupu.

Daniel Kunc
---

Výdajové paušály - opět změna

27. listopad 2009

Svobodná povolání, maximalizujte příjem za rok 2009!

Pro rok 2009 byl na 60% zvýšen paušální výdaj podle § 7 odst. 7 zákona o daních z příjmů u osob s příjmy z jiného podnikání podle zvláštních právních předpisů (např. doktoři, advokáti, notáři, auditoři, daňoví poradci, architekti, pojišťovací makléři a agenti) a s příjmy z jiné samostatné výdělečné činnosti (např. poskytovatelé práv, podnikatelé, na které se nevztahuje ani živnostenský zákon ani zvláštní předpisy, znalci, tlumočníci, insolvenční správci).

V rámci tzv. Janotova balíčku zákonů však byl tento paušál od roku 2010 snížen zpět na 40%. To znamená, že za jinak stejných podmínek zaplatí za letošní rok svobodná povolání na dani z příjmu, sociálním a zdravotním pojištění o plnou jednu třetinu nižší odvody než za rok 2008. Naopak v roce 2010 zaplatí zase o celou polovinu vyšší odvody než v roce 2009!

Z toho vyplývá jediný závěr: Ti kterých se to týká, by v závěru letošního roku neměli odsouvat inkaso svých příjmů do příštího roku, ale naopak by se měli pokusit maximalizovat své příjmy za rok 2009 na úkor budoucích příjmů. Toho lze dosáhnout např. zkrácením splatnosti pohledávek, inkasováním záloh dopředu, dřívější fakturací apod.

Daniel Kunc
---

Nová smlouva o zamezení dvojímu zdanění s Kyprem

16. září 2009

Nová smlouva o zamezení dvojímu zdanění s Kyprem

Poslanecká sněmovna schválila novou Smlouvu mezi Českou republikou a Kyperskou republikou o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu. Nová smlouva přináší celou řadu změn vyplývající z toho, že téměř 30 let stará smlouva o zamezení dvojímu zdanění bude nahrazena smlouvou moderní.

Mezi nejdůležitější změny patří např. změna metody vyloučení dvojího zdanění pro rezidenty České republiky, nově se bude aplikovat výhradně metoda zápočtu, dále doplnění možnosti zdaňovat ve státě zdroje příjmy z prodeje podílů v nemovitostních společnostech nebo doplnění tzv. službové stálé provozovny. Dochází rovněž ke změnám zdanění dividend, úroků a licenčních poplatků ve státě zdroje. Úroky budou nově zdaňovány pouze ve státě příjemce úrokového příjmu, nikoli ve státě zdroje, dále dochází ke snížení maximální sazby srážkové daně z dividend z 10% na 5% (případně na 0%) a naopak ke zvýšení sazby srážkové daně z tzv. průmyslových licenčních poplatků z 5% na 10%.

Nová smlouva může znamenat významnou změnu efektivity obchodních nebo vlastnických struktur s osobami, které jsou daňovým rezidentem Kyperské republiky. Bude-li dokončen proces ratifikace smlouvy na české i kyperské straně ještě v roce 2009 a vyměněna příslušná oznámení mezi oběma státy, mohla by být nová smlouva účinná již od 1. 1. 2010. Všechny "kyperské" struktury by proto měly být co nejdříve prověřeny z pohledu změn, které nová smlouva přinese. 

Daniel Kunc

« Starší Novější »

TOPlist